صفحه اصلی > اخبار : دولتمردان نگاه خود را از شهرها به روستاها برگردانند
مدنی در نشست خبری ششمین جشنواره روستایی و عشایری “آسمان هشتم”:

دولتمردان نگاه خود را از شهرها به روستاها برگردانند

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی در نشست خبری ششمین جشنواره روستایی و عشایری “آسمان هشتم” اظهار کرد: حاکمیت و دولتمردان باید نگاه خود را از شهرها به روستاها برگردانند.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی، نشست خبری ششمین جشنواره روستایی و عشایری “آسمان هشتم” با حضور سیدامیرحسین مدنی دبیر شورای عالی جهاد سازندگی و مرتضی سعیدی مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) ۶ دی‌ماه در محل معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور برگزار شد.

 

دولتمردان نگاه خود را از شهرها به روستاها برگردانند

سید امیرحسین مدنی دبیر شورای عالی جهاد سازندگی در این نشست اظهار کرد: حاکمیت و دولتمردان باید نگاه خود را از شهرها به روستاها برگردانند. روستا محل تولید نه تنها تولید مواد غذایی بلکه محل تولید فرهنگ است. اصالت و فرهنگ ما به روستاها گره خورده است.

وی افزود: در یک دورانی ما شهرسازی روستاها را داشتیم که این خیانت به روستا بود. بازگشت به روستا مشکل جمعیت را حل خواهد کرد. امروز اگر با مشکل آسیب های اجتماعی و مشارکت های اجتماعی مواجه هستیم، به دلیل دور شدن از اصالت روستایی خودمان است. الگو سازی و برجسته سازی نقاط مثبت روستا بسیار ضروری است.

مدنی ادامه داد: توجه به روستاها نسبت به دوره های گذشته در زمینه عملکردها و سیاست های اعلام شده که صورت گرفته، متفاوت شده است. اتفاقات خوبی در حوزه توسعه روستایی صورت گرفته و در زمینه توسعه زیرساخت های روستایی می توان گفت جزو ۲۰ کشور اول جهان هستیم. با همه این خدمت ها و مجاهدت ها اما با این مهم مواجه بودیم که نسبت جمعیت روستایی و شهری به نفع شهر جلو رفت و در مقاطعی نسبت به روستا بی توجهی صورت گرفته و گاهی به روستاها کم توجهی شده است.

وی تصریح کرد: اولین افرادی که در زیر چرخ های توسعه قرار می گیرند، متاسفانه روستایی ها هستند. در دولت سیزدهم توجه به روستا یک موضوع محوری برای معاون اول و رییس جمهور است و توجه خاصی به کلام رهبری دارند که فرمودند روستا اصالت است.

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی اضافه کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته، موضوع و دلیل مهاجرت، مساله فرهنگی است و مساله فرهنگی، اولویت در مهاجرت به شمار می رود. آن چیزی که امروز مهم است مهاجرت معکوس از شهر به روستا است. امروز در دوران پست مدرنیسم قرار داریم و دورانی است که افراد در حالی که زندگی مدرن را تجریه می کنند، دوست دارند به ذات زندگی خود برگردند. آنان علاقمند هستند بخشی از زندگی خود را در محیط فانتزی روستایی خود بگذرانند. به همین منظور امروز با پدیده خوش نشینی مواجه هستیم که این ویژگی دوران پسا مدرن است.

گفتنی است؛ در این مراسم با حضور امیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و مرتضی سعیدی زاده، مدیرعامل بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) از پوستر ششمین دوره جشنواره روستایی و عشایری آسمان هشتم رونمایی شد.

سایر

هدف گذاری افزایش نرخ باروری به ۲٫۵ در سال ۱۴۰۶ در طرح فتحان

مسئول کمیته مردمی خانواده و جمعیت دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی گفت: طرح فتحان توسط این کمیته و با همکاری وزارت کشور برای حل مسائل…

۸ تیر ۱۴۰۳

پروژه های پیشران منطقه ای

🔻مراسم رونمایی و امضای تفاهمنامه ۱۰ پروژه پیشران منطقه ای با محوریت توسعه مشارکتی زنجیره های ارزش راهبردی پهنه های ۱۰ گانه دبیر خانه شورای…

۸ تیر ۱۴۰۳

آیین نامه حمایت از گروه های مردمی اشتغال آفرین ابلاغ شد

به گزارش دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی محمدامین میرچی، دبیر کمیته تولید و اشتغال با اشاره به تصویب و ابلاغ آیین نامه حمایت از گروه…

۳ تیر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید