صفحه اصلی > اخبار : لزوم توجه به هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط در حوزه روستایی

لزوم توجه به هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط در حوزه روستایی

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی امور عشایر و توسعه روستایی گفت: انجام مأموریت‌های شورای عالی جهاد سازندگی نیازمند توجه به هم‌افزایی و هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط در حوزه روستایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی، نشست خبری شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایری و توسعه روستایی ظهر امروز دوشنبه ۱۰ مرداد برگزار شد.

سید امیرحسین مدنی، دبیر شورای عالی جهاد سازندگی امور عشایر و توسعه روستایی و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور در این نشست تصریح کرد: یکی از شعارهای دولت از ابتدای کار با توجه به اینکه آقای رئیس‌جمهور به‌عنوان سید محرومان شناخته می‌شود، رسیدگی به امور روستایی و عشایری بود.

وی افزود: از ابتدای‌ دولت یک گروه تخصصی شکل گرفت و مقرر شد در زمان مشخصی جهاد سازندگی احیا شود؛ جلسه‌هایی با حضور آقای رییس‌جمهور و آقای مخبر برگزار شد تا این امر به نحو احسنت محقق شود.

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی امور عشایر و توسعه روستایی اظهار کرد: در ابتدای انقلاب درزمینهٔ مسکن روستایی، زیرساخت‌ها و امکانات در روستاها مشکلات بسیاری داشتیم؛ تا جایی که حتی در آن زمان به امام گزارش می‌رسد که بعضی روستاها تازه کشف شدند و اصلاً نمی‌دانند که چه حکومتی در کشور وجود دارد.

مدنی ادامه داد: در آن زمان امکاناتی در روستاها و مناطق محروم نبود؛ باوجود انتقال برق، گاز، آب، تلفن و سایر امکانات به روستاها، ما شاهد یک مهاجرت معکوس بودیم و بایستی برای این امر تدبیری اندیشیده می‌شد.

وی تشریح کرد: در ایام غدیر و سیل، مجموعه موکب‌ها که به سفارش حاج قاسم تشکیل‌شده بود، بسیار به کارآمد و این تنها نمونه‌ای از نیروهای مردمی است که امکان کمک در این زمینه‌دارند.

 

دولت باید طرح مهاجرت معکوس و بازگشت به روستاها را دنبال کند

مدنی بابیان اینکه اولین جلسه شورای عالی ۱۰ روز پیش برگزار شد، اظهار کرد: چهار مأموریت در گام دوم برای شورای عالی جهاد سازندگی مقرر شد که یکی از آن‌ها فعالیت به‌عنوان مترجم سیاست‌های کلیِ مقررشده در این زمینه است. بخش دوم این است که یک روستایی با حدود ۲۴ دستگاه مواجه است و بخشی از دلایل مهاجرت از روستا به شهر، ازدیاد دستگاه متولی در روستاهاست.

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی گفت: یکی از دلایل تورم بالا در روستاها همین قضیه است که روستاها مشکلات زیادی درزمینهٔ ارتباط با این دستگاه‌های متولی دارند؛ یکی از وظایف شورای عالی هماهنگی بین بخش دستگاهی و نهاد است.

 

لزوم توجه به هم‌افزایی و هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط در حوزه روستایی

وی در ادامه بیان کرد: مأموریت سوم جهاد سازندگی این است که گروه‌های مردمی در این حوزه را منسجم و هماهنگ کند تا بشود نقشی برای مردم درزمینهٔ جهاد سازندگی تعریف شود. نکته چهارم نیز از جنس گفتمان و فرهنگ‌سازی در کار جهادی است؛ ما در بخش جهاد روایت‌ها و حوزه روایت محرومیت‌زدایی دچار مشکل هستیم. در جنگ امسال شهید تاوَنی ها، ایثارها را روایت می‌کردند ولی اکنون ما در مسائل مختلف این حوزه مانند روایت ایثارگری کادر درمان در دوران کرونا، عملکرد خوبی نداشتیم.

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی گفت: برمبنای همین مسائل شورای عالی جهاد سازندگی شکل گرفت؛ ما در کشور این‌گونه شورای عالی تاکنون نداشتیم زیرا اکنون در این شورا نزدیک ۱۷ دستگاه وجود دارد که ۷ دستگاه آن دولتی نیستند؛ ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، هلال‌احمر، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و کمیته امداد اعضای غیردولتی این شورا هستند که انصافاً بسیار خوب عمل می‌کنند. همچنین ۷ نفر اعضای نماینده گروه‌های مردمی در این شورا عضو هستند.

 

برگزاری رویداد ملی همه باهم جهت احیای جهاد سازندگی

مدنی درباره همایش رویداد همه باهم اظهار کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته که ابلاغیه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایری و توسعه روستایی از جانب رییس‌جمهور صادر شد، مقرر شد این جلسه شکل بگیرد که نیاز به مقدماتی داشت؛ در این نمایشگاه (رویداد ملی همه باهم) سعی شده است تا اطلاعات مناسبی در حوزه اقدامات صورت گرفته برای محرومیت‌زدایی به مردم ارائه شود.

مدنی گفت: اعداد بسیار قابل‌توجه ای درزمینهٔ محرومیت‌زدایی هزینه می‌شود که اطلاعات دقیقی درباره نحوه هزینه کرد این مبالغ نیست؛ ما دیدیم در این زمینه نیز اطلاعاتی وجود ندارد و در رویداد همه باهم، سعی شد گزارشی در این خصوص نیز ارائه شود.

 

مجموعه‌های دانش‌بنیان در مناطق محروم و روستاها ایجاد شود

به گفته وی، ما در شرایطی قرارگرفته‌ایم که پدیده‌های جدیدی در حوزه محرومیت‌زدایی ایجادشده به شکلی که در حاشیه شهر جنس محرومیت با محرومیت روستایی متفاوت است. آخرین به‌روزرسانی که در خصوص پهنه‌بندی محرومیت در کشور داریم مربوط به سال ۱۳۸۸ است؛ لذا باید این اطلاعات جمع‌آوری و اطلس محرومیت را تدوین کنیم. ما باید مشخص می‌کردیم که در گام دوم انقلاب چه میزان ظرفیت داریم و چه میزان توانسته‌ایم مجموعه‌های دانش‌بنیان را در مناطق محروم و روستاها ایجاد و از آن‌ها بهره بگیریم.

وی ادامه داد: در جلسه اول شورای عالی جهاد سازندگی هشت چرخش راهبردی را مدنظر قراردادیم که بر اساس آن ۲۴ مصوبه به تائید رسید و حدود ۱۳ مصوبه مربوط به مسئله اشتغال روستایی بوده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۹۰ هزار نقطه آبادی در کشور داریم که از این تعداد  ۶۲ هزار آبادی دارای سکنه است و ۳۹ هزار روستا بالای ۲۰ خانوار سکنه دارد.

 

دلایل مهاجرت از روستا به شهر

مدنی با تأکید بر اینکه بخشی از دلایل مهاجرت، مسائل اقتصادی است، اظهار کرد: اقتصاد چند وجه دارد که بخشی از آن مربوط به خود روستا و بخشی نسبت به سیاست‌های کلان است. بخشی از مهاجرت‌ها به این دلیل است که ما اقتصاد کشور را به بخش کشاورزی که امری آب‌بر است، متصل کردیم درحالی‌که مشکل خشک‌سالی در کشور جدی است.

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی ادامه داد: بخش دیگر مهاجرت در موضوع فرهنگی است؛ متأسفانه هم‌اکنون نگاه درستی به عزیزان روستایی وجود ندارد. خیلی از فرهیختگان ما از روستا هستند و باید صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تبیین مناسب داشته باشند.

وی گفت: بخش دیگری از مهاجرت به دلیل عدم وجود امکانات مناسب در روستاها است. ما باید پنجره واحد روستایی را برای دسترسی روستاییان به امکانات و دستگاه‌ها ایجاد کنیم تا روستایی ما برای گرفتن خدمات از دستگاهی به دستگاه دیگر نرود.

 

ادغام جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی اقدام درستی نبود

مدنی با تأکید بر اینکه در حوزه جهاد ادغام جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی اقدام درستی نبوده است، افزود: دولت در تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی به‌هیچ‌عنوان بنای تشکیل سازمان، وزارتخانه جدید به اسم جهاد سازندگی را ندارد اما در جایگاه حاکمیتی انسجام بین بخش‌های مردمی و دولت را بر پایه برنامه‌ریزی دنبال خواهد کرد. در حال حاضر ۴۹ درصد اقتصاد روستاهای ما بر پایه کشاورزی و ۱۸ درصد اقتصاد معدنی است. لذا باید موضوع کشاورزی موردتوجه قرار می‌گرفت و بر همین اساس مصوبات جلسه اخیر شورای عالی جهاد سازندگی نیز بیشترین توجه بر روی کشاورزی بوده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تأکید کرد: تا پایان سال جاری مقررشده تنش‌های آبی ۳۰۰۰ روستا برطرف شود. این در شرایطی است که در حال حاضر حدود ۱۰ هزار روستا با تنش‌های آبی مواجه هستند.

 

مصوبات شورای عالی جهاد سازندگی لازم‌الاجرا است

وی درباره ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی جهاد سازندگی تصریح کرد: مصوبات این شورا توسط رئیس‌جمهور به دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌شود و مانند دیگر شوراهای عالی، دارای ضمانت اجرایی بالایی است اما در مواردی که نیازمند به گذراندن قانون در مجلس یا مصوبه شورای عالی هیئت‌وزیران دارد برای آن اقدام خواهد شد.

دبیر شورای عالی جهاد سازندگی امور عشایر و توسعه روستایی گفت: تمام دستگاه‌ها در این شورا دارای یک حق رأی هستند در صورت تائید هر مصوبه‌ای اجرای آن در تمام وزارتخانه‌ها لازم‌الاجرا است.

۳۰۰ هزار طرح اشتغال خرد روستایی تا پایان سال اجرایی می‌شود

وی در پایان گفت: ۳۰۰ هزار طرح اشتغال خرد روستایی در سال جاری در روستاهای کشور اجرا می‌شود که به این طرح‌ها تسهیلات کم‌بهره اعطا خواهد شد.

سایر

هدف گذاری افزایش نرخ باروری به ۲٫۵ در سال ۱۴۰۶ در طرح فتحان

مسئول کمیته مردمی خانواده و جمعیت دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی گفت: طرح فتحان توسط این کمیته و با همکاری وزارت کشور برای حل مسائل…

۸ تیر ۱۴۰۳

پروژه های پیشران منطقه ای

🔻مراسم رونمایی و امضای تفاهمنامه ۱۰ پروژه پیشران منطقه ای با محوریت توسعه مشارکتی زنجیره های ارزش راهبردی پهنه های ۱۰ گانه دبیر خانه شورای…

۸ تیر ۱۴۰۳

آیین نامه حمایت از گروه های مردمی اشتغال آفرین ابلاغ شد

به گزارش دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی محمدامین میرچی، دبیر کمیته تولید و اشتغال با اشاره به تصویب و ابلاغ آیین نامه حمایت از گروه…

۳ تیر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید