صفحه اصلی > اخبار و دبیرخانه شورای عالی و رویداد روستا آباد و رویدادها : نخستین جشنواره ملی عکس روستاآباد برگزار شد

نخستین جشنواره ملی عکس روستاآباد برگزار شد

نخستین جشنواره ملی عکس روستاآباد همزمان با برپایی پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی، نخستین جشنواره ملی عکس روستاآباد همزمان با برپایی پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر برگزار شد.
حسین نادری دبیر نخستین جشنواره ملی عکس روستاآباد در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: روستاها مناطقی بکر هستند که ممکن است توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها در تاریخ روستا و ساکنین قدیمی‌اش گم شده باشد و یا نیاز به کنکاش بیشتر و تلفیق علوم و فنون روز با همزیستی روستا با توجه به نیاز آن است. یک عکاس می‌تواند با توجه به ابزار رسانه و چشمان تیزبین، با کمی مطالعه بیشتر و یا داشتن گروهی از افراد متخصص، به دنبال ظرفیت‌ها و راهکارهای توسعه روستاها و مرتفع کردن مشکلات آن‌ها بوده و با حفظ کرامت انسانی و حفظ منابع طبیعی و بکر، به آبادانی روستاها کمک کند. همچنین می‌تواند در طرح‌های عکاسانه، ایده‌های مردم روستایی و یا افراد ایده‌پرداز و اهل فن را جذب نماید و در نتیجه به فکر جمعی برسد.

وی تصریح کرد: روستاها یادآور سادگی، پیوند طبیعت و فرهنگ در کشور عزیزمان بوده است. راز ماندگاری روستاها پیوند ناگسستنی میان معیشت، باور روستاییان و همنشینی با طبیعت است. در این میان روستاها دارای فرهنگ ها، اقلیم ها و گونه های متنوع از هنر، معماری، سبک زندگی و حتی علوم است که بسیار بدیع و قابل تامل است. زیبایی های خیره کننده طبیعت و فرهنگ و آداب و رسوم روستایی و عشایر مناطق مختلف جغرافیایی ایران عزیز و جلوه منحصر به فرد و چشم نواز این مناطق پدیده‌ای است که باید حفظ شود. برای ماندگاری و ثبت این زیبایی ها، نگاه جستجوگر و عمیق هنرمندان عکاس می‌تواند آثار بی بدیلی را خلق نماید و باعث ماندگاری و ترویج فرهنگ، سنن و آدب و رسوم آنان گردد. همانگونه که به یک گیاه طوری رسیدگی می‌شود که “ظرفیت‌”های گیاهی آن حفظ و یا بیشتر گردد، توسعه‌ی روستایی نیز نیازمند این است که ظرفیت‌های روستایی، بیشتر و عمیق‌تر و یا حفظ شود.
افزایش کمی و کیفی و حفظ ظرفیت‌های روستایی باعث احیا و یا حفظ آ‌ن‌ها شده و توان تولید کشور را بالا می‌برد.

دبیر نخستین جشنواره ملی عکس روستاآباد خاطرنشان کرد: در این راستا مسابقه ی عکسی را تحت عنوان “روستاآباد” به منظور ثبت تصاویری ناب و بدیع از سیمای روستاهای کشور برگزار کردیم.

وی گفت: پیدا کردن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های توسعه هر روستا، ریشه یابی آسیب‌ها و مشکلات و پیدا کردن راهکار از خود توانمندی‌های روستا، از جمله اهداف ما از برگزاری این جشنواره بود.

نادری ادامه داد: در ضمنِ جشنواره عکس روستاآباد شاهد احیای لباس‌های محلی و بومی هر روستا، احیای مشاغلی که در توسعه روستایی نقش دارند و به تصویر کشیدن علوم و فنون ریشه‌دار در روستا‌ها و نقش آن‌ها در شکل‌گیری روستا با کمک ابزار رسانه بودیم؛ که مورد توجه مخاطبان قرار گفت.

به گفته وی موضوعات جشنواره ملی عکس روستاآباد شامل، طبیعت روستایی، معماری روستایی، محصولات روستایی، آداب و رسوم روستایی، فرهنگ زندگی در روستا و سبک زندگی ایرانی در روستا بود.

دبیر جشنواره ملی عکس روستاآباد با بیان اینکه حیدر رضایی، مهدی قاسمی و مرتضی فرج آبادی داوری این جشنوار را بر عهده داشتند، عنوان کرد: از میان ۷۴۰ نفر از شرکت کنندگان در این جشنواره که مجموعا ۵۳۸۰ اثر ارسال کردند، شهرام سلیمی نژاد، سجاد صفری و محمد رضایی به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم جشنواره ملی عکس روستاآباد برگزیده شدند.

سایر

پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی،…

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خادم ملت ایران در مسیر خدمت به شهادت رسید

رئیس جمهور که دیروز به منظور افتتاح دو طرح عمرانی به استان آذربایجان شرقی عزیمت کرده بود، در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز…

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دانش آموزان و معلمان استان، همیار دهیار می‌شوند

به گزارش دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی، دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش استان طی فراخوانی از دانش آموزان…

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید