صفحه اصلی > مصوبات دبیرخانه : مصوبات نخستین جلسه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی

مصوبات نخستین جلسه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی

  • ۱- سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور موظف است ظرف مدت سه ماه با تعیین سهم روستا و عشایر در تولید ناخالص ملی، حساب اقتصادی روستاها و مناطق عشایری و ظرفتیهای اقتصادی آنها و با درنظرگرفتن محرومیت وپراکندگی، از سال ۱۴۰۲ نسبت به افزایش سهم منابع بودجه سنواتی و اعتبارات بانکی متناسب با نیاز واقعی اقدام نماید. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است گزارش اقدامات این بند را در بازه های زمانی یکساله به دبیرخانه شورای عالی ارائه نماید. استانداریهای کل کشور موظفند سهم اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری را از سهم اعتبارات اشتغال کل استان با تایید معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تعیین و بر حسن اجرای آن نظارت نمایند.
  • ۲- سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور موظف است نسبت به تهیه دستورالعمل شاخص های شناسایی و پهنه بندی مناطق محروم و آیین نامه اعطای تسهیلات تکلیفی و اعتبارات بانکی به این مناطق مطابق
    آیین نامه اجرایی گسترش بنگاههای کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین مصوب ۱۹/۸/۱۳۸۴ هیئت وزیران – اقدام نماید. بانک مرکزی موظف است تسهیلات اختصاص یافته به این مناطق را مطابق با شناسه آبادی، در گزارش های دوره ای خود درج نماید.
  • ۳- به منظور عملیاتی سازی بندهای ۱ و ۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اموراقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت،  وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سازمان بسیج سازندگی موظف است در جهت تحقق پانصد (۵۰۰) هزار شغل سالانه در روستا و مناطق محروم برنامه های ذیل را از طریق بهره گیری قابلیت ها و منابع داخلی دستگاه های اجرایی و نهادهای حاکمیتی، مشارکت عمومی، بخش خصوصی، بودجه های سنواتی با تاکید بر تبصره های ۱۶ و ۱۸ بودجه سال ۱۴۰۱ و شبکه تسهیلگران اقتصادی و اجتماعی، عملیاتی نماید:
    • احیای دو (۲) هزار واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال صنعتی، معدنی، خدماتی و کشاورزی با هدف ایجاد سی (۳۰) هزار شغل
    • اجرای سیصد (۳۰۰) هزار طرح اجتماع محور خرد و خانگی با هدف ایجاد چهارصد و پنجاه (۴۵۰) هزار شغل
    • ایجاد پانصد (۵۰۰) فروشگاه ها و بازارچه های تولیدات روستایی وعشایری  در مسیرهای پرتردد و گردشگری با هدف ایجاد ده (۱۰) هزار شغل
    • اجرای دو (۲) هزار طرح دانش بنیان و صنایع خلاق روستایی با هدف ایجاد  ده (۱۰) هزار شغل
    • اجرای ۲۵۰۰طرح وپروژه تولیدی وخدماتی درقالب برنامه نه گانه تنوع بخشی به فعالیت های اقتصادی عشایربا افزایش ۱۵درصدتولیدات وایجاد ۳۰هزار فرصت شغلی جهت نگهداشت جمعیت جوان در مناطق عشایری
    مراجع ذی صلاح موظفند سازوکارهای لازم برای روان سازی و تسهیل در اخذ مجوزها و وثایق لازم در جهت تحقق هدف این بند را ایجاد نمایند.
  • ۴- به منظور ایجاد درآمد پایدار و رفع فقر مطلق و بر اساس آیین نامه اجرایی تحقق بند (ب) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، وزارت نیرو با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور موظف است با مشارکت سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نفت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و سازمان بسیج سازندگی سالانه یکصد و ده (۱۱۰) هزار نیروگاه کوچک مقیاس (پنج کیلو واتی) تولید برق خورشیدی را در روستاها و مناطق محروم کشور با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی احداث نماید. منابع مورد نظرجهت اجرای طرح از محل تسهیلات تکلیفی بودجه های سنواتی با تاکید بر شروع طرح از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تامین می گردد.همچنین وزارت نیرو موظف است براساس بند ج تبصره (۶) قانون بودجه ۱۴۰۱نسبت به تامین پنل های خورشیدی به منظور پوشش کامل برق رسانی به جامعه عشایری به میزان ۱۱۰هزار دستگاه پرتابل استاندارد با ظرفیت کامل وقابل حمل به مدت سه سال اقدام نمایند.
  • ۵- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است طی دو ماه پس از ابلاغ مصوبه نسبت به تدوین سازوکار پذیرش املاک مسکونی – تجاری، اراضی، ماشین آلات و تجهیزات، مزارع، باغات، دامداری ها، کارگاه ها، پروانه چرای دام، پروانه چاه های مجاز آب کشاورزی و نظایر آن به عنوان وثایق و ضمانت های بانکی معتبر نزد تمامی بانک ها، صندوق ها و موسسات مالی و اعتباری جهت طی مراحل قانونی طرح و تصویب شورای عالی پول و اعتبار اقدام وهمچنین نسبت به اجرایی نمودن بند م تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۱اقدام مبادرت نماید.
  • ۶- دبیرخانه شورای عالی با همکاری دستگاه های ذی ربط جهت رونق اقتصاد روستا، مناطق عشایرو مناطق محروم کشور با بهره گیری از ظرفیت نهادهای حاکمیتی و حلقه های میانی موظف است الگو و نرم افزار توانمندسازی و مهارت افزایی مردم و فعالان اقتصادی حوزه روستا و مناطق محروم را تدوین و نقش دستگاه های اجرایی را برای تحقق آن مشخص نماید.
  • ۷- به منظور ایجاد رسته های جدید و ارتقای بهره وری فعالیت های موجود تولیدی و اقتصادی در روستاها، مناطق عشایری و مناطق محروم کشور؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهادکشاورزی، نیرو راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مکلفند با همکاری دستگاه های ذی ربط نسبت به تامین زیرساخت لازم شامل آب، حمل و نقل، معادن، بازار و نظایر آن جهت ایجاد زنجیره ارزش لازم اقدام نمایند.
  • ۸- مطابق ماده ۱ جلسه ۱۸۷ شورای عالی اداری شماره ۶۳۷۳۰ مورخ ۱۶/۱۱/۱۴۰۰ در خصوص تشکیل شورای عالی جهادسازندگی، توسعه روستایی و امورعشایر به جهت هماهنگی سیاستگذاری و راهبری عرصه های محرومیت زدایی؛ دبیرخانه شورای عالی موظف است موضوع تعیین متولی سیاستگذاری، برنامه ریزی، راهبری و نظارت بر امور توسعه روستایی را با توجه به تکلیف بند الف ماده ۱۹ قانون برنامه چهارم توسعه کشور مصوب سال ۱۳۸۳ و نیز قانون الزام دولت در خصوص توسعه متوازن روستایی در سال ۱۳۸۴ جهت طی مراحل تصویب در هیئت وزیران پیگیری و گزارش آن را در جلسه آتی شورای عالی ارائه نماید.
  • ۹- در راستای تمرکز سیاستگذاری، راهبری و پایش فعالیت های دستگاه های اجرایی در فرایند محرومیت زدایی،بهبود کیفیت زندگی روستاییان و عشایر؛ سازمان برنامه و بودجه کشور وفق مصوبه هیئت وزیران به شماره ۵۵۰۳۵/ت۵۹۰۶۰هـ مورخ ۲۴/۰۵/۱۴۰۰ موظف است در تدوین قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و لایحه بودجه سنواتی کشور، حوزه محرومیت زدایی، روستا را به عنوان یک بخش مجزا در فصول، جداول و تبصره های لایحه بودجه درج نموده و سهم بودجه روستاییان و عشایر را بر اساس درصد جمعیت آنان از جمعیت کشور تهیه و تدوین نماید.
  • ۱۰- معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت اموراقتصادی و دارایی مکلف است نسبت به ایجاد مرکز کنترل و پایش روستا و مناطق محروم و نیز درگاه واحد ارائه خدمات روستایی اقدام نماید. کلیه دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهادهای شمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری مورخ ۰۸/۰۷/۱۳۸۶ و مصوبات الحاقی پس از این تاریخ مکلفند ضمن تعیین و معرفی نماینده مشخص، داده های مورد نیاز برای تجمیع اطلاعات و تحلیل وضعیت حوزه روستاییان را در بازه های زمانی مشخص به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ارائه نمایند.
  • ۱۱- کلیه دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهادهای شمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری مورخ ۰۸/۰۷/۱۳۸۶ و مصوبات الحاقی پس از این تاریخ؛ موظفند طی دو (۲) ماه پس از ابلاغ این مصوبه نسبت به تهیه فهرست اقدامات و وظایف قابل واگذاری به گروه های مردمی اقدام و به دبیرخانه شورای عالی ارائه نمایند. دبیرخانه موظف است نسبت به تعیین نقش و تقسیم کار مابین گروه های مردمی و دستگاه ها و نهادهای تنظیم گر و تسهیل گر در این زمینه اقدام و در صورتی که به اصلاح رویه ها و فرایندهای اداری ناکارامد، پرهزینه و زمان بر دیوانسالارانه دستگاه های اجرایی و آیین نامه های مرتبط نیاز باشد پیشنهاد لازم را به شورای عالی ارائه نماید.
  • ۱۲- کلیه نهادها و دستگاه های اجرایی که در زمینه صدور مجوز یا حمایت از گروه های غیردولتی، مردمی و داوطلب در زمینه های مختلف فعالیت می نمایند موظفند اطلاعات و شرایط اعطای مجوز و حمایت را به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ارائه نمایند. این معاونت موظف است با همکاری دستگاه های ذی ربط نسبت به ایجاد پایگاه برخط تعاملی به منظور ثبت اقدامات نهادها و دستگاه های اجرایی و فعالیت های متشکل و غیرمتشکل مردمی حوزه های محرومیت زدایی، روستا و عشایر اقدام نماید.
  • ۱۳- دبیرخانه شورای عالی با تعریف شاخص ها و سنجه های استاندارد لازم برای شناسایی و ارزیابی الگوی های اسلامی ایرانی حوزه پیشرفت روستایی و منطقه ای موظف است با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور معرفی الگوهای موفق در عرصه پیشرفت و محرومیت زدایی نسبت به برگزاری سالانه رویداد و جایزه ملی “حاج عبدالله والی” مبادرت نماید.
  • ۱۴- معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با همکاری سازمان بسیج مستضعفین، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی؛ برنامه جامع توانمندسازی و حمایت از هسته های محلی و داخل روستا علی الخصوص زنان و جوانان با رویکرد پیشرفت درونزایی در مناطق محروم روستایی، عشایری و حاشیه ای ارائه نماید.
  • ۱۵- دبیرخانه شورای عالی با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور ، سازمان امور عشایر، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج مستضعفین، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) موظف است به منظور کنترل بحران و کاهش بلایای طبیعی در مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری الگوی انسجام بخشی و هم افزایی ظرفیت های مردمی را به همراه تعیین نقش هریک از نهادهای مسئول ارائه نماید.
  • ۱۶- دبیرخانه شورای عالی با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهور نسبت به شناسایی قوانین و مقررات متعارض، منسوخ و زائد در حوزه روستا، عشایر و مناطق محروم اقدام و با انجام مراحل قانونی مربوطه نسبت به تنقیح و یکپارچگی قوانین و مقررات اقدام نماید. این دبیرخانه موظف است در زمینه ایجاد سازوکارهای نظارتی جهت اجرای قوانین مربوط به حوزه روستا، عشایر و مناطق محروم پیشنهادات خود را جهت تصویب به شورای عالی ارائه نماید.
  • ۱۷- معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور،وزارت ورزش و جوانان، سازمان بسیج مستضعفین و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به پایش میدانی بحرانهای فرهنگی و هویتی و شناسایی مسائل و آسیب های اجتماعی مرتبط در روستا، حاشیه شهرها و مناطق محروم اقدام و راهکارهای پیشنهادی را به شورای عالی جهت تصویب ارائه نماید.
  • ۱۸- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است اقدامات لازم جهت افزایش تولید و پخش با کیفیت برنامه های آگاهی بخش، امید آفرین و هویت ساز در حوزه روستا، عشایر و مناطق محروم را انجام دهد. همچنین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف است برنامه خود را نسبت به ثبت و احیای سنت ها، آیین ها و رسوم اصیل محلی و اسلامی در جلسه آتی شورا ارائه نماید.
  • ۱۹- مطابق با مصوبات دومین جلسه شورای عالی امور عشایر و توسعه روستایی مورخ ۱۹/۷/۱۴۰۰ در خصوص تشکیل کارگروه های تخصصی، دبیرخانه شورای عالی با همکاری سایر اعضا موظف است نسبت به احصاء شاخص های عدالت و پیشرفت، امنیت، رفاه و نشاط اجتماعی در حوزه روستا، عشایر و مناطق محروم اقدام نموده و در راستای ارتقای آنها، کارگروه های اقدام راهبردی را تشکیل دهد و این کارگروه ها از طریق دبیرخانه شورای عالی برنامه تحولی هر شاخص را متناسب با ظرفیت و منابع دستگاه های اجرایی مرتبط در جلسه آتی شورا ارائه نمایند.
  • ۲۰- به منظور تحقق عدالت آموزشی، وزارت آموزش و پرورش مکلف است فهرست دانش آموزان بازمانده از تحصیل را مشخص نموده و برای بازگشت آنها به تحصیل برنامه لازم را جهت تصویب در شورای عالی ارائه نماید.
  • ۲۱- به منظور رفع فقر مطلق و کاهش آسیب های اجتماعی، وزارت کشور موظف است با همکاری نهادهای امنیتی مرتبط و حلقه های میانی و شبکه های مردمی افراد فاقد شناسنامه در کشور را اعم از مهاجر، ایرانی و یکی از والدین غیرایرانی شناسایی و برای صدور شناسنامه افراد واجد شرایط اقدام نموده و فرایند صدور شناسنامه برای واجدین شرایط را تسهیل نماید.
  • ۲۲- وزارت جهادکشاورزی موظف است برنامه افزایش بهره وری فرآیند تولید محصولات کشاورزی با اولویت محصولات راهبردی، مزیت دار و ویژه  را در سقف اعتبارات مصوب و همچنین برنامه جلوگیری از خام فروشی و فروش فله ای محصولات روستایی و عشایری را با استفاده از دانش و فناوری های نوین جلوگیری و کاهش خسارت، افزایش راندمان آب کشاورزی، افزایش ماندگاری محصولات روستایی و عشایری ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این مصوبه به دبیرخانه شورای عالی جهت طرح در این شورا ارائه نماید.
  • ۲۳- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف است سازوکار لازم را به منظور هدایت و بهره گیری از ظرفیت های علمی و دانشگاهی کشور، به ویژه پایان نامه ها و مقالات علمی در موضوع روستا و مناطق محروم  وعشایری را جهت طرح و تصویب در شورای عالی به دبیرخانه این شورا ارائه نماید.
  • ۲۴- معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف است به منظور تشویق و ترغیب حضور هسته های دانش بنیان در روستاها با هدف حل مسائل روستایی و افزایش بهره وری تولیدات و محصولات اقدام به برگزاری رویداد ملی “مدار” (حمایت از کسب و کارهای مولد، دانش بنیان، اشتغال زا و روستایی) نماید. در این زمینه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق بانک ها، صندوق ها و موسسات مالی و اعتباری از طرح های پذیرفته شده در این رویداد حمایت مالی نماید.
سایر

چرخش های راهبردی

نظام اقتصادی روستا، عشایر و محرومیت زدایی الف) چرخش راهبردی اول: از عدم تناسب سهم منابع و اعتبارات مدیریت بودجه های سنواتی که منجر به…

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصوبه معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۴۰۱/۴/۲۲ با هدف حمایت از حرکت‌های جهادی

باسمه تعالی بخشنامه به کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها و استانداری ها با عنایت به گسترش فعالیت گروه‌های جهادی و عزیمت جوانان و اقشار مختلف…

۲۲ تیر ۱۴۰۱

مصوبه تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی (تصویب‌نامه شماره ۶۳۷۳۰ مورخ ۱۶/۱۱/۱۴۰۰ شورای عالی اداری)

شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه مورخ ۱۶/۹/۱۴۰۰، به استناد بند (۷) ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، به منظور تحقق منویات…

۱۶ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید