صفحه اصلی > مصوبات دبیرخانه : مصوبه تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی (تصویب‌نامه شماره ۶۳۷۳۰ مورخ ۱۶/۱۱/۱۴۰۰ شورای عالی اداری)

مصوبه تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی (تصویب‌نامه شماره ۶۳۷۳۰ مورخ ۱۶/۱۱/۱۴۰۰ شورای عالی اداری)

شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه مورخ ۱۶/۹/۱۴۰۰، به استناد بند (۷) ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در احیای جهاد سازندگی و مردمی سازی امور و گسترش مدیریت جهادی در خدمت رسانی به محرومان از طریق انتظام بخشی، هم افزایی و هماهنگی بین بخش ها و نهادهای حکومتی و دولتی و تشکل های خودجوش مردمی و با هدف فعال سازی ظرفیت های مناطق مستعد، رفع فقر و گسترش عدالت و پیشرفت در عرصه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، امنیتی- انتظامی، خدماتی- عمرانی در مناطق کمترتوسعه یافته، روستاها و مناطق عشایری کشور، تصویب نمود:

تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی

ماده ۱- به منظور هماهنگی در سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان بین همه دستگاه های اجرایی، نهادهای انقلابی و تشکل های مردمی فعال در امور جهادی و به منظور احیای جهاد سازندگی و ساماندهی حرکت عظیم جهادی در گام دوم انقلاب اسلامی، رسیدگی منسجم تر به حرکت های جهادی در مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری در همه عرصه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، امنیتی- انتظامی، خدماتی- عمرانی و همچنین برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، بهبود زندگی و احیای فرهنگ و سنت های اسلامی و اصیل در همه ارکان جامعه خصوصاً مناطق حاشیه ای، جوامع روستایی و عشایری، عنوان «شورای عالی عشایر و توسعه روستایی»، موضوع تصویبنامه شماره ۳۰۹۳۷ مورخ ۱/۲/۱۳۹۹ شورای عالی اداری به «شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی» تغییر می یابد که در این مصوبه منبعد به اختصار “شورا” نامیده می شود.

ماده ۲- شورا به ریاست رئیس جمهور و در غیاب او معاون اول رئیس جمهور به عنوان نایب رئیس شورا با ترکیب اعضای زیر تشکیل خواهد شد:

  • معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور (دبیر شورا)
  • وزیر جهاد کشاورزی
  • وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  • وزیر کشور
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت
  • وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور
  • فرمانده نیروی انتظامی
  • فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران (قرارگاه محرومیت زدایی)
  • رئیس سازمان بسیج سازندگی
  • رئیس سازمان بسیج مستضعفان
  • رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  • رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)
  • رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
  • رئیس کمیته امداد امام خمینی
  • رئیس جمعیت هلال احمر
  • هفت نفر از صاحب نظران و نمایندگان تشکل های جهادی مردم نهاد فعال روستایی و عشایری (با پیشنهاد دبیر و حکم رئیس شورا)
  • وزیر یا رئیس دستگاه مرتبط با موضوع، حسب مورد و با حق رأی

تبصره ۱- دبیرخانه شورا بدون هیچ گونه توسعه تشکیلاتی در معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور مستقر می گردد و شرح وظایف آن توسط معاونت یاد شده پیشنهاد و پس از تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۲- کلیه تعاملات، ارتباطات، اجرای مصوبات و هماهنگی های لازم با شورا در سطح استان و شهرستان از طریق شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه ریزی توسعه شهرستان موضوع آیین نامه اجرایی شورای برنامه ریزی و توسعه استان به شماره ۲۹۰۱۸/ت۵۴۴۸۷هـ مورخ ۱۲/۳/۱۳۹۸ هیأت وزیران انجام خواهد شد.

ماده ۳- وظایف شورا:

۱-  تعیین سیاست‌ها، اهداف و راهبردهای افزایش عدالت و پیشرفت و توسعه متوازن جوامع روستایی و عشایری و تصویب برنامه جامع پیشرفت در مناطق کمترتوسعه یافته، روستایی و عشایری کشور.

۲-  ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه‌ها، نهادهای انقلابی و تشکل‌های مردمی ذیربط برای رفع تنگناهای موجود در مناطق کمتر توسعه یافته جوامع روستایی و عشایری.

۳- نظارت بر چگونگی انجام وظایف و دریافت گزارش برنامه ها و عملکرد هر کدام از وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط در خصوص مناطق کمتر توسعه یافته جوامع روستایی و عشایری.

۴- تعیین خط مشی در مورد طرح های جهادی مرتبط با مسائل امنیتی- انتظامی، خدماتی- عمرانی، آموزشی، فرهنگی و بهداشتی.

۵- اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد و توسعه اشتغال، سرمایه گذاری، رفع موانع تولید و توسعه بازار و حمایت از فعالیت های متنوع اقتصادی و دانش بنیان برای روستائیان و عشایر با همکاری شورای عالی اشتغال و دستگاه های اجرایی ذیربط و اقدام لازم جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز.

۶- تصویب برنامه های توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و دامداری.

۷- ایجاد زمینه های لازم جهت پرورش، رشد و بکارگیری استعدادهای رزمی و نظامی روستاها و عشایر به منظور حفظ و حراست از جان و مال مردم و دستاوردهای انقلاب اسلامی و مرزهای کشور.

۸- توسعه، بسط و گسترش فرهنگ بومی و سنت های اصیل محلی در مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری.

۹-  یکپارچه سای فعالیت ها و جلب مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی، خیرین و مؤسسات خیریه، تشکل های جهادی، اردوهای جهادی، نهادهای مدنی و محلی و بخش های خصوصی به منظور بکارگیری ظرفیت ها در حل مسائل مناطق هدف.

۱۰- تصویب دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط با امور جهاد سازندگی، توسعه روستایی و عشایری.

۱۱- ارائه پیشنهادهای لازم به هیأت وزیران در خصوص تدوین یا اصلاح قوانین، لوایح برنامه های پنج ساله و بودجه های سنواتی.

۱۲-  تعیین ساز و کارهای لازم به منظور دریافت (اگاهی) مسایل و مشکلات مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری به شورا و تصمیم گیری در جهت رفع ان متناسب با موضوع.

۱۳- اتخاذ تصمیم در خصوص بسیج امکانات دستگاه های اجرایی و سازمان های محلی در مواقع بروز حوادث طبیعی و بحران از قبیل سیل، زلزله و… با هماهنگی مراجع ذیربط در مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و عشایری.

ماده ۴- کلیه مصوبات شورا پس از ابلاغ رئیس جمهور، لازم الاجرا است.

ماده ۵- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس‌جمهور مسئول اجرای این مصوبه بوده و دبیرخانه شورای عالی اداری گزارش اجرای آن را به شورای عالی اداری ارائه می‌نماید.

سید ابراهیم رئیسی- رییس جمهور و رئیس شورای

 

 

 

سایر

چرخش های راهبردی

نظام اقتصادی روستا، عشایر و محرومیت زدایی الف) چرخش راهبردی اول: از عدم تناسب سهم منابع و اعتبارات مدیریت بودجه های سنواتی که منجر به…

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصوبات نخستین جلسه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی

۱- سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور موظف است ظرف مدت سه ماه با تعیین سهم روستا…

۱۹ شهریور ۱۴۰۲

مصوبه معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۴۰۱/۴/۲۲ با هدف حمایت از حرکت‌های جهادی

باسمه تعالی بخشنامه به کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها و استانداری ها با عنایت به گسترش فعالیت گروه‌های جهادی و عزیمت جوانان و اقشار مختلف…

۲۲ تیر ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید