صفحه اصلی > دیدگاه‌ها : ضرورت احیای جهاد سازندگی در اقتصاد تحریمی ایران

ضرورت احیای جهاد سازندگی در اقتصاد تحریمی ایران

محمدهانی ایرانمنش عضو شورای عالی جهاد سازندگی گفت: در شرایط تحریم، اقتصاد ایران می‌تواند با احیای جهاد سازندگی در تولید مسیرهای مردمی باز کند که در دنیا قابل انسداد نباشد.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی جهاد سازندگی، محمدهانی ایرانمنش عضو شورای عالی جهاد سازندگی و مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره اثرگذاری فعالیت جهاد سازندگی در اقتصاد دهه ۶۰ ایران گفت: «راز موفقیت جهاد سازندگی در عرصه تولید و اقتصاد که بردهای بزرگی رقم زده بود، مردمی سازی و تعاون اجتماعی آن بود، اما هرچه جلوتر آمدیم دولت‌گراتر شدیم.»

وی افزود: «قاعدتاً توسعه کلاسیک چنین چیزی را طلب می‌کرد. البته در این نوع توسعه اگر به سمت خصوصی‌سازی هم بیاییم باز به سمت سرمایه‌دار سالاری حرکت می‌کند. پس بجای مردم یک طبقه الیت را صاحب اقتصاد می‌کند.»

ایرانمنش اظهار کرد: «ابر ایده جهاد سازندگی این بود که من با درگیر کردن مردم برای آبادانی کشور و همچنین با اقتصادهای خرد و اندیشه بالا و خلق عزم اجتماعی اتفاق بزرگی را رقم می‌زنم. اقتصاد امروز ما به چنین چیزی نیاز دارد، مخصوصاً وقتی صحبت از اقتصاد تولید پایه می‌شود. منظور، اقتصاد صنایع بزرگ نیست، درواقع صحبت از انسان‌های تولیدی است نه انسان‌های کارگر صنایع بزرگ. اقتصادی که در آن خانه به خانه دست به تولید می‌زنند تا به تولید بزرگ برسند.»

 

مسیری که اقتصاد مبتنی بر جهاد سازندگی در شرایط تحریم نشان می‌دهد

این عضو شورای عالی جهاد سازندگی عنوان کرد: «آنچه در این شرایط تحریم اقتصاد را دور می‌زند، اقتصاد چمدانی است و شکل‌گیری مسیرهای مردمی که قابل انسداد نیست. وقتی از اقتصاد مردمی صحبت می‌کنیم یعنی اقتصاد بر محوریت نوآوری که تعاون اجتماعی در آن موج بزند. به دلالت همین موضوع احیای جهاد لازمه امروز اقتصاد است.»

ایرانمنش اظهار کرد: «روحیه جهادی و واحدهای خرد مردمی را به رسمیت شناختن همه راهکارهایی است که تکانه‌های بزرگ در اقتصاد ما ایجاد می‌کند.»

وی افزود:«احیای جهاد سازندگی لزوماً احیای سازمان نیست بلکه اهمیتش در احیای یک نهضت مردمی است و راه‌حل بسیاری از مشکلات اقتصادی ما در همین احیاست. نمونه‌های جهانی متعددی هم در این زمینه‌داریم. برای مثال کشور هند در برحه ای با خلق نهضت تولید محصولات ملی توانست اقتصادش را نجات دهد.»

 

اهمیت امنیت غذایی با احیای جهاد سازندگی

وی گفت: «یکی از بحران‌های امروز ما امنیت غذایی است. کشور ایران در کشاورزی وابسته شده، اعم از دانه‌های روغنی یا نهاده‌های دامی و کل چرخه دامپروری ما تبدیل به یک نظام وابسته شده است. همه این‌ها به‌راحتی با حرکت‌های جهانی قابل‌تغییر است. در شرایط کنونی جای خالی روحیه جهاد سازندگی در اقتصاد ایران خودنمایی می‌کند.»