صفحه اصلی > دیدگاه‌ها : زنان؛ راویان اصلی روایت جهاد

زنان؛ راویان اصلی روایت جهاد

زینب اختری، عضو شورای عالی جهاد سازندگی و مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت کشور

واژه روایت خود یک مفهومی دارد و واژه جهاد هم مفهوم دیگری دارد و وقتی روایت در کنار جهاد قرار می‌گیرد و به روایت جهاد تبدیل می شود یک اتفاق فوق العاده می‌افتد.

در اسلام و ادیان دیگر ما رسول داریم این رسول همان راوی است که می‌خواهد روایت کند. رسول دو ویژگی دارد یکی اینکه خودش اولا قانع و اغنا می شود و هویت دارد و چون خودش هویت دارد، مخاطب دارد.

اینکه چه چیزی را روایت می‌کنیم خودش یک مسئله است؛ یک واژه مثل جهاد به نظرم یک تکنولوژی و یک فناوری است که اگر سوار هرکلمه‌ای بشود یک ضریبی می خورد که هم به لحاظ مادی و هم معنوی خیلی متفاوت و ارزش افزوده زیادی می گیرد. اختری افزود: اینکه چه کسی بیاید روایت کند مهم است؛ در قدیم مادربزرگ‌ها با قصه هایشان روایتگری می کردند که این روایتگری زیبا و اثر گذار بود در حال حاضر اگر بخواهیم روایتگری ما اثر گذار باشد مادران می تواند نقش اثر گذار و مهمی دارند و می توانند روایت گر خوب و اثر گذار باشند و علاوه بر اثر گذاری می توانند نقش تربیتی هم داشته باشند.

روایتگری مادران دو جنبه دارد؛ نخست اینکه یک بانو روایت گر باشد یا اینکه خانم روایتگر خانم های دیگر باشند؛ موضوع روایت جهاد را هر چه بازش می‌کنید ابعاد مختلفی مواجه می‌شوید که باید به آن بپردازیم .

متاسفانه ما خیلی کم روایت میکنیم شاید چون ما مرد عمل هستیم ولی نیازی نیست کسی که جهاد می کنند خودش هم روایتگر باشد ما می توانیم روایت گر فتح دیگران باشیم مثل کاری که شهید آوینی انجام داد.

شهید آوینی از رسانه برای انتقال مفاهیم به صورت زیبا استفاده کرد، باید این واقعیت را بپذیریم که ما هنوز نتوانسته‌ایم از ابزارهای رسانه ای برای انتقال مفاهیم استفاده کنیم و کار جای فراوانی دارد اما این رویکرد جدید قابل ستایش است اما این نکته را نباید فراموش کرد که استمرار کار مهم تر از شروع آن است.

شبکه روایت نیز باید به یک باشگاه تبدیل شود که این باشگاه توانایی را دارد که یکسری توانمندی ها را به کسانی که علاقه روایت دارند اما توانایی اش را ندارد منتقل کند.

بزرگترین راوی ما حضرت زینب سلام الله علیها است و همه آن تلاش‌هایی که امام حسین علیه السلام و هفتاد و دو تن کرده بودند اگر ایشان نبود هیچ وقت منجر به این رفتار نمی شد که ما چنین اربعینی داشته باشیم؛ اربعین را باید ساحتش را از جنس خانواده دانست.